Aplinkosaugos išradimai: nuo perdirbimui naudojamų apelsinų iki pažangių konteinerių

Pozityvūs mokslinių tyrimų rezultatai kaip niekad laukiami su ekologija susijusiose srityse. Viena pagrindinių užduočių – aktyviau diegti žiedinės ekonomikos principus kiekvieno žmogaus kasdienybėje. Visų pirma siekiama kuo efektyviau spręsti naujų išteklių kasybos ir ribotumo problemas – toliau tiriamas ličio jonų baterijų perdirbimo būdas su apelsinų žievelėmis. Platesnio masto pritaikymo, tikėtina, sulauks ir elektromobiliams nebetinkamų akumuliatorių antrinis panaudojimas. Tuo tarpu gyventojų įpročiai atsikratant atliekomis, tikėtina, irgi turės keistis didesnės atsakomybės kryptimi – sukurta visa eilė technologijomis grįstų sprendimų, kaip patobulinti atliekų konteinerių sistemas.

Ličio jonų baterijoms perdirbti naudojamos apelsinų žievelės

Singapūro Nanyango technologijos universiteto mokslininkai ieškodami žalesnės baterijų perdirbimo technologijos hidrometalurgijoje naudojamas rūgštis ir vandenilio peroksido  miltelius pakeitė sumaltomis džiovintomis apelsinų žievelėmis. Tokiu būdu buvo išgauta apie 90 proc. ličio, kobalto, nikelio ir mangano bei pasiektas beveik toks pats efektyvumo lygis, kokį demonstruoja žinomos baterijų perdirbimo technologijos. Apelsinų žievelėse esantys cukrūs, flavanoidai, fenolio rūgštys pagerina metalų atgavimą perdirbant baterijas. Toliau atliekami papildomi bandymai, siekiant padidinti baterijų įkrovimo / iškrovimo ciklų skaičių. (Šaltinis: https://bit.ly/32CEIzT)

Elektromobiliams nebetinkamiems akumuliatoriams – pakartotinis panaudojimas

Elektromobilio akumuliatorius laikomas nebetinkamu naudoti, kai praranda apie 20 proc. savo pajėgumo. Elektrinių transporto priemonių gamintojai ir technologijų startuoliai kartu ieško galimybių, kaip saugiai panaudoti likusius 80 proc.

Masačiusetso technologijos instituto mokslininkai atliko išsamų hipotetinio saulės energijos ūkio Kalifornijoje tyrimą. Studijuotas kelių galimų scenarijų ekonomiškumas: 2,5 megavato saulės elektrinės statyba; tas pats masyvas įrengtas su ličio jonų baterijų energijos kaupimo sistema; masyvas pastatytas iš pakartotinai panaudotų elektromobilių akumuliatorių, kurių pajėgumas siekia 80 proc. pradinės talpos. Nustatyta, kad antrasis scenarijus nesuteiks pagrįstos grynosios investicijų grąžos, tačiau tinkamai valdoma naudotų akumuliatorių sistema gali būti pelninga investicija, jei jie kainuotų mažiau nei 60 procentų pradinės kainos.

Nedidelės apimties projektuose jau integruojamos pakartotinai naudojamos ličio jonų baterijos, tačiau lieka svarbių neatsakytų klausimų: kaip pamatuoti ar naudotos baterijos, išimtos iš elektromobilio dar tinkamos pakartotiniam naudojimui; kaip sklandžiai suderinti skirtingų gamintojų akumuliatorius vienoje sistemoje. (Šaltiniai: https://bit.ly/3cbekAn ; https://mck.co/2RBRjxe)

Technologiniai sprendimai atliekų kiekiui valdyti

Barselonos technologijos universiteto parengtoje ataskaitoje apžvelgiami technologiniai sprendimai komunalinių atliekų konteineriams. Siekiama didinti vartotojo  asmeninę atsakomybę už išmetamas atliekas – fiksuojamas jų kiekis, svoris ir pagal tai nustatomas mokestis, kurį vartotojas sumoka už atliekų tvarkymą. Šis metodas – tiek įdiegus savanorystės principą, tiek nustačius privalomą tvarką – efektyvus mažesnio tankio gyvenvietėse ir skatina rūšiuoti bei pratęsti daiktų gyvavimo ciklą.

Miestuose komunalinių konteinerių prieinamumą galima riboti suteikiant prieigos raktą tik numatytiems vartotojams. Konteineris gali būti atrakinamas su lustine kortele, išmaniuoju telefonu ar specialiais QR kodais. Kiekvienas naudojimas registruojamas ir kaupiama informacija apie konkretaus vartotojo atliekų išmetimo įpročius. Kartu konteineriuose gali būti sumontuojami svorio ir užpildymo lygio jutikliai.

Panevėžyje komunalinių atliekų konteineriai bus stebimi vaizdo kameromis. Tokiu būdu siekiama drausminti aplinkos teršėjus bei bausti rajono gyventojus, besinaudojančius miesto konteineriais. Numatoma, kad aukštos raiškos vaizdo kamerų buvimo vietos bus nuolatos keičiamos, o pažeidėjai bus identifikuojami pagal automobilį. (Šaltiniai:  https://bit.ly/2RBcL5d; https://bit.ly/2HaNrRR )