Elektronikos atliekos karantino metu: kokios pagalbos galėtume tikėtis iš valstybės?

Dr. Feliksas Miliutis,  advokatų kontoros „Glimstedt“ advokatas, ekspertas

COVID-19 karantino metu dalis šalies regionų atliekų tvarkymo centrų ribojo elektros ir elektronikos atliekų priėmimą į stambiagabaričių atliekų aikšteles. Elektronikos atliekų surinkimas buvo sustabdytas ir kitų už šių atliekų surinkimą bei perdirbimą atsakingų subjektų. Tai apsunkino sistemos dalyvių galimybes vykdyti su elektronikos atliekų sutvarkymu susijusius įsipareigojimus bei turėjo neigiamą poveikį sektoriaus dalyvių veiklos rezultatams.

Tikėtina, kad rengiantis naujai COVID-19 bangai, o daliai darbuotojų ir toliau dirbant nuotoliniu būdu, padidės naudojamos elektrotechnikos kiekis. Dėl šios priežasties ilgainiui išaugs ir susidarančių elektronikosatliekų kiekiai, o tam reikėtų tinkamai pasirengti.

Kaip rodo užsienio šalių praktika, elektronikos atliekų sektoriaus dalyviams susitvarkyti su COVID-19 sukeltomis problemomis ir iššūkiais padedama tokiomis specifiškai šiam sektoriui taikomomis priemonėmis:

  • subsidijomis ir beprocentinėmis paskolomis;
  • elektronikos atliekų sutvarkymo ataskaitų pateikimo terminų pratęsimu;
  • reikalavimų sektoriaus dalyviams pateikti garantijas ar suformuoti reikiamus atidėjimus galiojimo laikinu sustabdymu;
  • elektronikos atliekų tvarkymo planų parengimo terminų atidėjimu;
  • laikinu leidimu neįgyvendinti visuomenės informavimo priemonių.

Europos Komisija yra patvirtinusi laikinąsias valstybės pagalbos taisykles, kurios valstybėms narėms (taigi ir Lietuvai) suteikia galimybę atliekų tvarkymo ir kituose sektoriuose veikiantiems subjektams teikti subsidijas iki 800 000 EUR, paskolų garantijas ar priemones paskolų palūkanoms subsidijuoti.

Lietuvoje specifiškai elektronikos atliekų tvarkymo sektoriaus dalyviams taikytinų pagalbos priemonių nėra. Pagalbos ir skatinimo priemonių, kurios būtų taikomos elektronkos atliekų ar apskritai atliekų tvarkymo sektoriuje veikiantiems subjektams, nėra numatyta nei Vyriausybės patvirtintame Ekonomikos skatinimo ir COVID-19 plitimo sukeltų pasekmių mažinimo priemonių plane, nei Vyriausybės patvirtintame „Ateities ekonomikos DNR“ plane.

Kaip ir kiti ūkio subjektai, sektoriaus dalyviai gali pasinaudoti palūkanų kompensavimo, paskolų dėl COVID-19 susidariusiems įsiskolinimams padengti ar likvidumui palaikyti ir kitomis priemonėmis.